Zawód kierowcy zawodowego jest wymagający – potwierdzi to każda osoba, która pracowała w ten sposób lub miała styczność z taką pracą. Wymaga ciągłego skupienia i uwagi – kierowca porusza się przecież po drogach ciężkim pojazdem, nad którym trzeba utrzymać stałą kontrolę. Właśnie z tego względu wszyscy kierowcy zawodowi zobowiązani są do przestrzegania określonych zasad i przepisów dotyczących m.in. długości jazdy na raz, długości odpoczynku i przerw i wiele więcej. Celem wszystkich tych ograniczeń jest oczywiście zapewnienie zarówno kierowcom, jak i osobom postronnym bezpieczeństwa – kierujący ciężarówką musi być odpowiednio wypoczęty, aby móc zachować pełną uwagę podczas przemierzania setek kilometrów każdego dnia.
Zdarzają się jednak przypadki, w których kierowcy próbują ominąć system, aby w ciągu dnia przejechać więcej i tym samym np. nadrobić opóźnienie wynikające z różnych przyczyn. Ze względu na to, jak bardzo jest to niebezpieczne, a przy tym niezgodne z prawem pracownika, wprowadzone zostały do powszechnego użytku urządzenia, które umożliwiają kontrolę wielu parametrów pojazdu w trakcie pracy oraz zapisywanie ich stanu. Tak zebrane informacje mogą posłużyć np. kontroli drogowej do określenia, czy dany kierowca może jechać dalej, czy musi zatrzymać się na odpoczynek. Mowa oczywiście o tachografach, które obecnie są obowiązkowe dla każdego kierowcy zawodowego, a oprócz tego można je spotkać w wielu innych miejscach.
Co to jest tachograf i do czego służy?
Tak jak już zostało wspomniane – tachograf to urządzenie, którego zadaniem jest rejestrowanie pracy różnych elementów pojazdu, w tym m.in. wskazań z prędkościomierza czy obrotów silnika. Tachograf zapisuje także informacje dotyczące takich detali jak przebyta droga, aktywność kierowcy, okresy przeznaczone na odpoczynek itp. Jeszcze całkiem niedawno wykorzystywano tachografy mechaniczne, zapisujące dane na specjalnych papierowych kartach. Dziś w użyciu są najczęściej wysokiej klasy tachografy cyfrowe, korzystające z dobrodziejstw technologii i zapisujące dane w komputerze oraz na kartach elektronicznych.
Obsługa tachografu cyfrowego krok po kroku
Pierwszym krokiem do użytkowania tachografu cyfrowego jest oczywiście posiadanie karty kierowcy. To właśnie na niej znajdują się wszelkie niezbędne dane o osobie uprawnionej do kierowania danym pojazdem, a także na niej zapisywane są wszystkie informacje, które zbierze tachograf podczas użytkowania samochodu. Po włożeniu karty do tachografu zazwyczaj trzeba wybrać państwo, w którym znajduje się obecnie pojazd. To bardzo ważne w kontekście obowiązujących zasad i przepisów prawa. Następnie kierowca musi również wskazać wykonywaną czynność – czy jest to odpoczynek, dyżur przy pojeździe czy może jazda. Te informacje również mają bardzo duże znaczenie zarówno dla samego kierowcy, jak i stróżów prawa, którzy będą przeprowadzać kontrolę.
Po zakończonej pracy każdy kierowca zobowiązany jest usunąć swoją kartę z tachografu. Za nieprzestrzeganie tej zasady grożą surowe kary.
Istnieją także dodatkowe narzędzia, które pomagają prowadzić poukładaną ewidencję czasu pracy, takie jak moduły ewidencji do programu https://vtsproject.pl/, który powstał z myślą o branży transportowej.
Co grozi za próbę oszukiwania tachografu?
Rynek przedsiębiorstw zajmujących się usługami transportowymi urósł do ogromnych wręcz rozmiarów, co również spowodowało drastyczny wzrost konkurencji. Chcąc utrzymać swoich klientów, a jednocześnie nie musieć obniżać swoich cen, kierowcy dopuszczają się czasem przestępstwa, jakim jest próba oszukania tachografu. Co więcej – niektórym udaje się tego dokonać i pozostać niewykrytym. Na rynku dostępne są dziś nawet specjalne urządzenia tzw. zagłuszacze, których zadaniem jest właśnie modyfikacja odczytów, dzięki czemu kierowca przekraczający czas pracy nie zostanie zauważony.
Za próbę oszukania tachografu lub przyłapanie na gorącym uczynku grożą kierowcom dotkliwe kary – grzywna, więzienie oraz odebranie uprawnień. Ci, którzy decydują się na takie rozwiązania, podejmują wielkie ryzyko, które nie jest warte zachodu.